
Vilske ja kielten sorina tempaisevat mukaansa avokonttorissa Helsingin Hietalahdessa, kun voimakkaasti laajentuva startup Wolt pyörittää bisnestään. Slushin perustajanakin tunnettu Miki Kuusi pystytti ateriatilauksia ja -kuljetuksia välittävän teknologiayhtiön vuonna 2014, ja nyt sillä on yli 80 työntekijää viidessä eri maassa.
- Laajentumisemme myötä myös tarve matkustaa on kasvanut, kertoo Suomen General Manager Lotta Wikman (kuvassa). - Meillä on parisenkymmentä työntekijää jotka reissaavat paljon. Jotkut heistä viipyvät kauan kohteissaan, esimerkiksi valmistelemassa uuden kaupungin avaamista.
Woltin työntekijät matkustavat lähinnä eri toimistojen välillä kotimaassa ja Pohjoismaissa. Jonkin verran matkustusta on myös muihin EU-maihin ja kauemmas. Vaikka Wolt teknologiayrityksenä hyödyntääkin moderneja ratkaisuja esimerkiksi videoneuvotteluissa, kohtaamiset paikan päällä ja työskentely yhdessä ovat tärkeitä.
Kesällä 2016 Wolt totesi tarvitsevansa matkatoimiston apua matkustuksessaan. SMT valikoitui kumppaniksi, ja yhteistyötä on kehitetty siitä lähtien. - SMT:ssä meitä viehätti mahdollisuus henkilökohtaiseen asiakaspalveluun sekä helppokäyttöinen matkustusportaali, josta voimme myös itse tehdä varauksia, Lotta korostaa. - Tulevia laajentumisiamme ajatellen myös SMT:n omistajan American Express Global Business Travelin vahva kansainvälinen brändi vakuutti.
- Päätimme ottaa käyttöön matkatoimiston palvelut, koska tehokkuus ja järkevä ajankäyttö ovat meille tärkeitä, Lotta toteaa. - Kun ylläpidämme matkustajatietoja ja varaamme matkat samasta paikasta, on se helppoa ja kaikki asiat hoituvat samalla kertaa. SMT:n poikkeustilannepalvelun ansiosta tiedämme, missä matkustajamme menevät ja että heistä pidetään huolta. He voivat myös hyödyntää asiakaspalvelua 24/7. Lisäksi keskitetty laskutus säästää aikaa ja vaivaa.
Nina Salovaara tekee suurimman osan matkavarauksista keskitetysti SMT:n online-varauspalvelun kautta. Osa matkustajista haluaa kuitenkin varata matkansa itse, ja se on heille sallittu. Jatkossa itse varaavien matkustajien määrä tulee todennäköisesti vielä kasvamaan.
- Matkanvaraaja-näkymä on helppokäyttöinen ja muille varaaminen kätevää, kiittää Nina. - Varaukset sujuvat nopeasti, kun SMT Onlineen on valmiiksi syötetty meidän matkustusohjeistuksemme ja sopimushotellimme.
Sopimushotelleja Wolt on valinnut tärkeimmistä kohdemaistaan ja -kaupungeistaan. Niissä tärkeintä on keskeinen sijainti lähellä Woltin omia toimistoja. Sopimushotelleihin keskittäminen hyödyttää niin yritystä kuin matkustajaakin. Omalla ohjeistuksellaan Wolt haluaa tuoda joustavuutta ja mukavuutta matkustuskokemukseen ja tarjota järkeviä, käytännöllisiä valintoja. - Emme siis lähde kaupungin laitamille pelkän halvan hotellihinnan perässä, Lotta nauraa.
Wolt on teknologia-alan startup, jolle tehokas ja järkevä ajankäyttö on tärkeää. - Meillä on tarpeeksi tekemistä keskittyessämme palveluidemme kehittämiseen sen sijaan että surffaisimme netissä lentotarjouksien perässä, summaa Lotta matkatoimiston käyttämisen hyödyt Woltille ja kaikille muillekin startupeille.
---
Wolt on vuonna 2014 perustettu suomalainen teknologiayhtiö. Woltissa voi mobiilisovelluksen tai nettiselaimen kautta tilata ravintolaruokaa kotiin tai toimistolle kuljetettuna, mukaan tai pöytään. Tilauksen voi tehdä myös tunteja tai päiviä etukäteen. Wolt toimii Suomessa Helsingissä, Turussa ja Tampereella sekä kohta myös Espoossa. Lisätietoja: www.wolt.com