
Mitkä trendit vaikuttavat liikematkustukseen kesän jälkeen, loppuvuodesta tai lähivuosina? Kaivoimme kristallipallomme esiin ja ennustamme muutamaa uutuutta, jotka jo maailmalla heijastuvat liikematkustukseen ja matkustusohjeisiin.
1. NDC ja lentojen jakelukanavat
Joko vihdoinkin on NDC:n aika? Kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA perusti NDC:n eli New Distribution Capability -standardin jo vuonna 2012 helpottamaan lentojen jakelua. Kyllä ja ei, me sanomme.
Yhä useammat tahot ovat liittyneet mukaan pilotoimaan NDC-pohjaisia ratkaisuja, ja American Express Global Business Travel on yksi näistä. Lentolippujen varaamis- ja jakelukanavat tulevat ihan ehdottomasti mullistumaan lähivuosien aikana, eivätkä yksinomaan NDC:n ansiosta.
Travel Managereilla on silti omat epäilyksensä, kertoo American Express GBT:n ja ACTEn tuore tutkimus. Vaikka monet uskovat, että NDC tarjoaisi paremman varauskokemuksen matkustajille varsinkin lisäpalveluiden osalta, monet myös epäilevät, että se heikentää hintojen läpinäkyvyyttä. Lisätietoja siis tarvitaan ennen standardin läpilyömistä.
Vinkki Travel Managereille: Nyt voit vaikuttaa siihen, mihin suuntaan lentojen jakelukanavat ja myynti kehittyvät. Tee yhteistyötä matkatoimistosi ja muiden palveluntuottajiesi kanssa kerro, miten NDC parhaiten auttaisi juuri sinun matkustajiasi ja matkustussääntöäsi.
(Niin mikä NDC? NDC:n ABC:n löydät täältä: https://www.amexglobalbusinesstravel.com/the-atlas/new-distribution-capability/ )
2. Tekoäly
Tekoäly teki läpimurtonsa liikematkustuspalveluihin vuonna 2018, ja uskomme, että vauhti vain kiihtyy tästä. Hotellihuoneista tulee älykkäitä ja robotit auttavat matkustajia lentokentillä.
American Express GBT:n Chief Information Technology Officer David Thompson sanoi hiljattain haastattelussa, että jonakin päivänä “voi lentää New Yorkista Los Angelesiin palaveriin niin, että kaikki palvelut lennosta maakuljetuksiin ja hotellista illalliseen on automaattisesti varattu tekoälyn ja mobiilipalveluiden ansiosta. Matkustajan tarvitsee vain herätä ja lähteä matkaan.”
Tekoäly auttaa myös matkatoimistoja tuntemaan matkustajat paremmin ja ehdottamaan näille sopivia palveluita. Esimerkiksi KDS Neo -teknologiaan pohjautuva online-varauspalvelumme hyödyntää jo tekoälyä ja oppii matkustajan valinnoista tarjoten näin sitä osuvampia suosituksia, mitä enemmän palvelua käyttää.
Vinkki Travel Managereille: Matkustajan tarpeiden täyttäminen tulee edellyttämään uuden teknologian käyttöönottoa – joko ohjatusti tai omin päin. Pidä siis huoli, että tutustut itse uusiin palveluihin ja sovelluksiin ja ohjeistat niiden käyttöä ennen kuin matkustajasi alkavat joka tapauksessa käyttää niitä. Näin et törmää ikäviin yllätyksiin esimerkiksi tietoturvallisuuden kannalta.
3. Brexit
Niinpä niin, Brexit alkaa kehittyä aikamoiseksi jatkokertomuksesi. Mehän odotimme jo kuulevamme ”sen pituinen se” -lopetuksen, kun Ison-Britannian piti lähteä Euroopan Unionista maaliskuun lopussa, mutta tarina jatkuukin jopa lokakuun loppuun asti, mikä on uusi määräaika.
Tässä sitä siis taas ollaan. Keikumme puolivälissä odottamassa, millaiseen sopimukseen päädytään ja miten se heijastuu liikematkustukseen. Olemme jo listanneet erilaisia skenaarioita, joiden vaikutuksista voit lukea täällä: https://www.amexglobalbusinesstravel.fi/atlas/brexit
Vinkki Travel Managereille: Valitettavasti emme usko, että Brexitistä tulee varmaa tietoa lähikuukausien aikana. Lokakuun loppua odotellessasi voit tutustua eri mahdollisuuksiin yllä olevasta linkistä.
4. Häiriöt lentoliikenteessä
Lentoliikenne sekaisin jossain päin maailmaa? Valitettavasti ei mikään uusi uutinen, olipa sitten syynä ongelmat lentokonetyypissä, säätilassa tai dronejen lennättämisessä.
Valitettavasti häiriöt tullevat lisääntymään koko ajan. Yksi syy ovat äärimmäiset sääilmiöt. Säätieteilijät varoittavat, että El Niño -ilmiö voimistuu vuonna 2019 tuoden mukanaan historian globaalisti kuumimman vuoden ja sen myötä helleaaltoja, maastopaloja, tulvia ja voimakkaita myrskyjä. Eli lisää peruttuja ja myöhästyneitä lentoja.
Vinkki Travel Managereille: Ota käyttöösi Proactive Traveler Care ™ -palvelumme, niin se valvoo automaattisesti häiriötilanteita maailmalla, ottaa yhteyttä matkustajiin ja auttaa näitä matkan uudelleen reitittämisessä – ilman että sinun tarvitsee tehdä mitään.