
Miten American Express GBT on seurannut Brexitin etenemistä?
American Express Global Business Travel (GBT) alkoi seurata Brexit-neuvotteluita heti kansanäänestyksen jälkeen 2016. Kansainvälinen viestintätiimimme ja heidän palkkaamansa erikoisasiantuntija Westminsterissä on tavannut parlamentaarikkoja säännöllisesti kahden vuoden ajan ja pysynyt siten ajan tasalla tilanteesta. GBT:llä on oma Brexit-valmiustiimi, johon kuuluu johtajia eri liiketoiminnan alueilta, seuraamassa Brexitin vaikutuksia liiketoimintaamme ja asiakaspalveluumme.
Miten GBT valmistautuu sopimuksettomaan Brexitiin?
GBT on arvioinut ja jatkaa edelleen mahdollisia vaikutuksia liikematkustukseen. Olemme keskittyneet kuuteen eri osa-alueeseen:
Lentoliikenne
Rajojen yli lentämiseen tarvitaan maiden välinen sopimus. Lentoliikenteessä tälle ei ole välimuotoa – sinulla joko on sopimus tai ei ole sitä.
Jos Iso-Britannia päätyy sopimuksettomaan Brexitiin, se ei enää kuulu EU:n lentoliikennesopimuksen piiriin. Tämä sopimus koskee paitsi kaikkia EU:hun kuuluvia maita, myös sen ulkopuolisia maita, joiden kanssa EU on tehnyt sopimuksen, esimerkiksi Yhdysvaltoja ja Kanadaa. Käytännössä siis EU säätelee Ison-Britannian ja 44 muun maan välistä lentoliikennettä.
Iso-Britannia on yrittänyt solmia erillisiä lentoliikennesopimuksia EU:n ulkopuolisten maiden kanssa. Se ja Yhdysvallat allekirjoittivat hiljattain ns. open skies -sopimuksen, joka mahdollistaa maiden väliset lennot myös maaliskuun 2019 jälkeen. Samanlaiset sopimukset on tehty myös Kanadan, Albanian, Georgian, Islannin, Israelin, Kosovon, Montenegron, Marokon ja Sveitsin kanssa.
Euroopan Komissio on luvannut, että Isosta-Britanniasta saapuvat lennot voivat laskeutua EU:n alueelle ja lähteä sieltä myös sopimuksettomassa tilanteessa, mikäli Iso-Britannia takaa saman EU:sta tuleville lennoille. Iso-Britannia on myöntynyt tähän.
EU-maat kuuluvat automaattisesti Euroopan lentoturvallisuusjärjestöön (European Aviation Safety Agency, EASA) joka vastaa mm. alan standardeista. Euroopan komissio on varoittanut, että EASA voi vain myöntää sertifikaatteja tuotteille ja yrityksille, kun Isosta-Britanniasta on tullut ns. kolmas osapuoli. Ison-Britannian ilmailuviranomainen voi teoriassa ottaa käyttöön kaikki samat säännöt ja ehdot kuin EU:ssa, mutta se joutuisi joka tapauksessa palkkaamaan paljon uutta henkilökuntaa käyttöönottoja ja valvontaa varten sekä vakuuttamaan muut kansainväliset valvontaelimet hyväksymään oman säätelynsä, mikä jälleen vaatisi paljon aikaa ja työtä.
Lisäksi lentojen peruutukset ovat mahdollisia, kun lähdöt rajataan vuoden 2018 tasolle, kuten Komissio edellyttää sopimuksettomassa tilanteessa. Vaikka sekä EU että Iso-Britannia vakuuttavat, että lentoihin ei tule muutoksia, peruutuksien uhka ja lentokaluston jääminen maahan pelottaa niin paljon, että useat matkanjärjestäjät ovat lisänneet matkaehtoihinsa Brexitiin liittyviä lisäehtoja.
Passit
Schengen-alueen rajalla Ison-Britannian kansalaista kohdeltaisiin kolmannen maan kansalaisena ja näin ollen hänen maahanpääsyään ja liikkumistaan Schengen-alueella koskisivat erilaiset säännöt. Kolmansien maiden kansalaisten passien tulee olla mm.
- myönnetty10 vuoden sisällä Schengen-alueelle saapumisesta
- vähintään 3 kuukautta voimassa Schengen-alueelta poistumisen jälkeen
- Koska kolmansien maiden kansalaiset saavat oleskella Schengen-alueella 90 päivää (noin kolme kuukautta), tulee passien siis olla voimassa vähintään kuusi kuukautta saapumispäivästä.
- Jos passi ei täytä näitä ehtoja, tulee passi uusia ennen Schengen-alueelle matkustamista tai alueelle pääsy voidaan kieltää.
- Brittiläisellä passilla ei enää voisi käyttää Fast Track -kaistaa passintarkastuksessa EU-maihin saapuessa.
- Ison-Britannian ja Irlannin välillä on erillinen maiden välinen sopimus, joka todennäköisesti säilyy Brexit jälkeen. Ison-Britannian kansalaiset eivät tarvitse passia matkustaessaan Irlantiin.
Maahan saapuminen
- Brexitin jälkeen EU:n tulee päivittää viisumivaatimuksiaan ja määritellä, kuuluuko Iso-Britannia maihin, joiden kansalaisilta vaaditaan viisumi vai ei. Vaikka viisumivaatimus tuntuu epätodennäköiseltä, on sen mahdollisuus kuitenkin suurempi sopimuksettomassa Brexitissä. Tällöin Ison-Britannian kansalaiset joutuisivat maksamaan viisumista päästäkseen EU-maihin.
- Jos Ison-Britannian kansalaisilla säilyy viisumivapaus, he joutuisivat kuitenkin hankkimaan ennakkoon sähköisen matkustusluvan vuoden 2021 jälkeen, jolloin ETIAS-järjestelmän pitäisi tulla käyttöön. Yhdysvaltojen ESTAn kaltaisen järjestelmän matkustuslupa maksaisi 7 euroa, olisi voimassa kolme vuotta ja mahdollistaisi haltijalleen maksimissaan 90 päivää kestävät vierailut Schengen-alueella.
- Nämä liikkumisen ehdot vaikuttavat myös lentokenttiin. EU-kansalaisten oma kaista todennäköisesti poistuisi Ison-Britannian lentokentiltä, samoin britit päätyisivät eri jonoon EU-kentillä. Tämä voi vaikuttaa passintarkastusten nopeuteen.
- Yllä olevat vaatimukset koskevat Ison-Britannian kansalaisten matkustusta Schengen-alueella. Nämä asiat ovat kuitenkin usein molemminpuolisia, joten on todennäköistä, että Iso-Britannia ottaisi vastaavat vaatimukset käyttöön sinne tuleville EU-kansalaisille.
Autoilu
- Ison-Britannian ajokortilla ei Brexitin jälkeen ehkä voi ajaa EU:n alueella.
- Liikematkustaja voi joutua hankkimaan kansainvälisen ajoluvan, joka yhdessä oman maan ajokortin kanssa oikeuttaa auton kuljettamiseen ja vuokraamiseen eri maissa. Lupia on erilaisia riippuen kohteesta, ja ne ovat maksullisia.
Terveydenhoito
- Sopimuksettomassa Brexitissä eurooppalainen sairaanhoitokortti (European Health Insurance Card, EHIC) ei kelpaa enää Isossa-Britanniassa. Kortilla saat lääketieteellisesti välttämätöntä sairaanhoitoa toisessa EU-maassa samaan hintaan kuin maassa asuvat henkilöt.
- Tällä hetkellä ei ole tiedossa, neuvottelevatko EU ja Iso-Britannia korvaavasta käytännöstä ja millaisin ehdoin.
- Yritysten kannattaa varmistaa, että työntekijöiden matkavakuutukset ovat kunnossa, ja tarkistaa niiden kattavuus.
Puhelimen datansiirtokustannukset (roaming)
- Kännykkäoperaattorien datansiirrosta veloittamat kustannukset lakkaavat Brexitin myötä olemasta säädeltyjä.
- Tämä tarkoittaa sitä, että datansiirron ei ole enää pakko olla saman hintaista kuin kotimaassa tai muissa EU-maissa. Mobiilioperaattoreiden harkittavaksi jää, miten ja mihin hintaan ne tarjoavat jatkossa datansiirtoa brittimatkustajalle EU:ssa tai EU:n kansalaiselle Isossa-Britanniassa.
- Ainakin osa mobiilioperaattoreista (3, EE, O2 ja Vodafone) ovat jo ilmoittaneet, että niillä ei tällä hetkellä ole suunnitelmia muuttaa hinnoittelua Brexitin jälkeenkään.
Miten sopimukseton Brexit vaikuttaa GBT:n asiakaspalveluun?
Vaikka jatkammekin kaikkien mahdollisten vaikutusten arvioimista päivittäisellä kokemuksellamme poikkeustilanteista, olemme vakuuttuneita siitä, että resurssiemme ja kokemuksemme ansiosta pystymme tuottamaan parasta mahdollista palvelua myös sopimuksettoman Brexitin jälkeen. Vaikka mahdollisia häiriötilanteita on vielä liian aikaista arvioida, GBT:llä on laaja valikoima matka-asiantuntijoita ympäri maailmaa nimitettäväksi apuun mahdollisissa ongelmatilanteissa. Tällaiset suunnitelmat kuuluvat päivittäiseen työhömme.
Mitä matkoilla tulee huomioida Brexitin jälkeen?
Suosittelemme matkustajia varaamaan ylimääräistä aikaa Ison-Britannian matkoihinsa ja huomioimaan uudet passintarkastusehdot sekä ruuhkat. Muita vaikutuksia on vielä liian aikaista arvioida, vaikka maaliskuun loppu lähestyykin kovaa vauhtia.
Tuleeko lentoihin peruutuksia tai myöhästymisiä?
Tällä hetkellä on mahdotonta luvata, että lentoihin ei tulisi minkäänlaisia vaikutuksia. Kuitenkin sekä EU että Iso-Britannia ovat vakuuttaneet julkisesti, ettei lentoreitteihin ja -aikatauluihin tule muutoksia 29.3. Ne kuitenkin rajataan Brexitiä edeltäviin määriin, eli lentoyhtiöt eivät voisi lisätä vuoroja tai muuttaa kohteita ennen kuin uusi sopimus saavutetaan. Tällä hetkellä lentojen perumisen riski vaikuttaa hyvin pieneltä. Silti suosittelemme liikematkustajia varaamaan ylimääräistä aikaa lentokentille, joissa uudet passintarkastuskäytännöt voivat synnyttää ruuhkia.
Vaikuttaako Brexit mitenkään GBT:n ja HRG:n säilyttämään dataan?
GBT seuraa aktiivisesti Brexit-neuvottelujen etenemistä ja valmistautuu erilaisiin vaihtoehtoihin. EEA:n ja Ison-Britannian väliset tietosiirrot on huomioitu neuvotteluissa. Jos neuvottelut päättyvät sopimuksettomina, Iso-Britannia ei olisi enää EEA:n jäsen. Matkustajatietojen turvallisuus ja luottamuksellisuus on ensisijaisen tärkeää GBT:lle. Yksityisyydensuojamme ja tietojensiirtomme on perustunut EU:n tietoturva-asiantuntijoiden hyväksymiin sääntöihin jo vuodesta 2013 lähtien. Vaikka päätyisimmekin sopimuksettomaan Brexitiin, noudatamme samaa tiukkaa toimintamallia tiedonsiirrossa jatkossakin.