
Kirjainyhdistelmä NDC eli New Distribution Capability kolkuttaa jo ovella, ja se tulee muuttamaan olennaisesti sen, miten lentoyhtiöiden tarjontaa jaellaan liikematkustusalalla. Pohjimmiltaan NDC:ssä on kyse IATAn määrittelemästä sarjasta standardeja, joiden tarkoituksena on selkiyttää lentoyhtiöiden hinnoittelua. Nämä standardit kattavat mm. maksutavan sekä varauksen tekemisen ja käsittelyn, ja ne avaavat tietä yhä personoidummalle ja räätälöidymmälle matkustajakokemukselle.
Mutta NDC edellyttää suuria muutoksia koko alalle: lentoyhtiöille jotka suunnittelevat uusia hintatyyppejä ja lisäpalveluita, aggregaateille jotka mahdollistavat lisäpalveluiden siirtymisen lentoyhtiöiden järjestelmistä matkatoimistoille, sekä itse matkatoimistoille jotka julkaisevat hinnat asiakkailleen erilaisissa varauskanavissa.
Nämä muutokset haastavat toimijat investointeihin, innovointeihin ja yhteistyöhön.
American Express GBT on valmis tarttumaan tähän haasteeseen.
Samalla kun lentoyhtiöt valmistautuvat esittelemään uusia tarjouksia ja etuja liikematkustajille NDC-yhteensopivien kanavien kautta, American Express GBT on luonut puitteet erilaisten tarjontasisältöjen keräämiselle. Se tuo sisällön asiakkaidemme ulottuville sillä laajuudella ja laadulla, jota he tarvitsevat. GBT on ottanut käyttöön strategian ja viisi jakeluperiaatetta, joilla vastaamme liikematkustuksen kehittyvään jakeluympäristöön.
Strategiamme kiteytyy näihin viiteen peruspilariin, jotka pidämme mielessämme aina, kun tutkimme uusia jakelusisältöjä tai -tuotteita asiakkaillemme.
- Pääsy
Asiakkaillamme tulee olla pääsy laajimpaan mahdolliseen tarjontaan ja läpinäkyvään hinnoitteluun. Tämä koskee sekä GDS-tarjontaa että sen ulkopuolista tarjontaa ja tarkoittaa siis yhteistyötä modernien sisällöntuottajien ja -jakelijoiden kanssa, mukaan lukien NDC-tarjonta.
- Yhteneväisyys
Kokoamme tarjontaa globaalilla tasolla niin, että se voidaan tuoda kaikkiin eri jakelukanaviimme, sekä online-palveluun että matka-asiantuntijoidemme käyttöön. Tämä edellyttää omien teknologioidemme kuten Supplier Management Platformin hyödyntämistä.
- Kustannustehokkuus
Pidämme palvelumme kustannustehokkaana ja vältämme lisäkustannuksia ja päällelyöntejä hyödyntämällä omia teknologioitamme ja kumppanuuksiamme sekä teemme yhteistyötä eri GDS:ien ja NDC-tarjoajien kanssa.
- Laatu
Tarjoamme saumatonta palvelua matkustajille, ovatpa nämä meihin yhteydessä sähköisesti tai palvelutiimien kautta, riippumatta teknisistä muutoksista ja mahdollisista mutkista matkan aikana.
- Arvo
Haluamme tuottaa aina vain parempaa käyttäjäkokemusta ja lisäarvoa asiakkaillemme.
Yhteistyöverkostomme kattaa mm. lentoyhtiöitä ja jakelukumppaneita. Sen ansiosta American Express GBT on uuden lentojakeluteknologian kärjessä ja ensimmäinen liikematkatoimisto maailmassa, joka on jo yhdistänyt NDC-sisältöä kansainvälisten jakelukanavien kautta omaan palveluunsa. Lue tuoreimpia kuulumisiamme tästtä täältä: www.amexglobalbusinesstravel.fi/atlas/lehdistotiedote-american-express-global-business-travel-esittelee-uuden-sukupolven
Kun pääsemme ensimmäisen etappimme maaliin asti eli kun NDC-tarjonta on kaikkien asiakkaidemme käytössä Neo-online-palvelun kautta, kutsumme sinut mukaan auttamaan pyrkimyksissämme varmistaaksemme, että tämän uuden teknologiastandardin käyttöönotto tuottaa arvoa sinulle asiakkaanamme.
American Express GBT ja ACTE julkaisivat jokin aika sitten tutkimuksen nimeltä “The Evolution of Air Distribution: How Will It Impact Your Travel Programme?”. Sen tuloksista päätellen NDC aiheuttaa vielä monia kysymyksiä asiakkailla. Lue lisää kansainvälisten kollegoidesi tunnelmista ja ratkaisuista NDC:n suhteen sekä lataa tutkimus itsellesi täällä: www.amexglobalbusinesstravel.fi/atlas/miten-travel-managerit-reagoivat-ndchen
Elämme jännittäviä aikoja liikematkustuksen jakelukanavien suhteen. Onneksi sinä olet mukanamme matkalla sisältöstrategiamme toteutuksessa.
Ari Ilonen
Johtaja, liikematkustus ja asiakaskokemus
American Express GBT