
Asiakkaan haaste
Monelle yritykselle säästöjen saavuttaminen on pikemminkin pitkän tähtäimen strategia kuin heti valmis voitto. Tämä piti paikkaansa myös SMT:n omistajan American Express Global Business Travelin asiakkaalle Groupo Alfalle, jolla on yli 50 tytäryhtiötä ja yhteensä 10 000 matkustajaa. Yritys halusi saavuttaa säästöjä mm. yhtenäistämällä kaikki eri matkustussääntönsä ja ottamalla käyttöön online-varausstrategian.
Asiakkaan tarina pähkinänkuoressa:
- Toimiala: Teollisuus
- Matkustuskustannukset 10 milj. US$
- Matkustajia: yli 10 000
Haasteet
- Vähäinen online-varaaminen
- Paljon tytäryhtiöitä
- Useat erilaiset matkustussäännöt aiheuttivat lisäkustannuksia
Ratkaisu:
- Uuden yksinkertaistetun matkustussäännön käyttöönotto
- Integroitu online-varauspalvelu
- Tuki matkahallinnolle
Tulokset:
- Korkea online-varausprosentti jo kuuden vuoden ajan, tällä hetkellä 78 %.
- 55 % pienentyneet keskihinnat ja 17 miljoonan dollarin säästöt kuudessa vuodessa.
- Yksinkertainen ja läpinäkyvä varausprosessi, jota yrityksen on helppo seurata.
Miten pulma ratkaistiin?
Koska eri tytäryhtiöitä oli niin paljon, GBT:n piti kehittää erillinen online-varaamisen käyttöönottosuunnitelma.
Tähän suunnitelmaan kuului myös uusi, päivitetty matkustussääntö, jossa otettiin kantaa myös online-varaamiseen. Se auttoi vähentämään matkalippujen hintoja ja palvelumaksukertymiä, mutta myös toi online-varaamisen edut ja lisäpalvelut varaajien saataville.
Projekti alkoi jo vuonna 2010. GBT auttoi implementoimaan uuden matkustussäännön eri tytäryhtiöille. Online-palvelun käyttöönotto ei ollut vain aloitusvuoden hitti, vaan online-varausprosentti yrityksessä on pysynyt korkeana siitä lähtien. Matkustussäännön muutoksilla oli vahva tuki, ja ne auttoivat tehostamaan matkustajien tuottavuutta ja jopa parantamaan matkustajien tyytyväisyyttä.
Groupo Alfan matkustajat ottivat muutokset hyvin vastaan, sillä ne tarjosivat jopa suuremman valinnanmahdollisuuden ja vaihtoehdot varauksissa. "Teimme koulutuksista ja online-palvelun käytöstä mahdollisimman käyttäjäystävällisiä, jotta matkustajat tuntisivat olonsa mukavaksi", selittää Marlene, joka vastaa asiakkuudesta GBT:llä. "Online-palvelun käyttöönottoa edisti merkittävästi se, että matkustajat olivat niin kiinnostuneita siitä."
Mitä siitä seurasi?
Groupo Alfa sai seuraavia hyötyjä online-palvelun käyttöönotosta:
- Korkea online-varausprosentti jo kuuden vuoden ajan, tällä hetkellä 78 %.
- 55 % pienentyneet keskihinnat ja 17 miljoonan dollarin säästöt kuudessa vuodessa.
- Yksinkertainen ja läpinäkyvä varausprosessi, jota yrityksen on helppo seurata.
Tämä asiakastarina on esimerkki SMT:n omistajan American Express Global Business Travelin onnistuneista asiakasratkaisuista ympäri maailmaa. Kysy meiltä lisää vastaavanlaisista ratkaisuista Suomen markkinalla. Alkuperäinen tarina löytyy täältä: https://www.amexglobalbusinesstravel.com/blog/reducing-cost-grupo-alfa-case-study/